Stopnja: 2
Letnik: 1
Študijski program: 2. stopnja SV
Nosilci: Darja Zaviršek
P | S | V | KV | DOŠ | SD | ∑ | ECTS |
10 | 50 | 0 | 0 | 0 | 65 | 125 | 5 |
Cilji:
Cilji predmeta so razumevanje vpliva nasilja na življenjski svet otroka in ženske, prepoznavanje različnih oblik nasilja in učenje o oblikah ukrepanja, zaščite in podpore v procesu okrevanja.
Predmetno specifične kompetence so: študent/ka razvije kritično refleksijo nasilja v javni sferi in v družini; zna kritično ovrednotiti metode socialnega dela na področju nasilja iz vidika upoštevanja spola in na otroka usmerjene perspektive dela; osvoji osnove psihosocialne pomoči in podpore ženskam, ki so preživele nasilje; osvoji osnovna znanja o komunikaciji z otroki v kontekstu psihosocialne pomoči. - Razumevanje konceptov otroštva v zgodovini, s poudarkom na kulturne razlike in globalne posebnosti;
- Razumevanje koncepta na otroka usmerjena perspektive in njegove aplikacije v socialnem delu;
- Razumevanje koncepta nasilja nad otroki, s poudarkom na spolno specifičnih razlikah in na procesih okrevanja;
- Kompetence za katere predmet usposobi študenta: analitično delo, refleksivno razumevanje fenomenov nasilja nad otroki in uporaba različnih metod in tehnik v procesih okrevanja.
Zgodovina otroštva: evropski prostor; Slovenija in študije primerov iz mednarodnega prostora.
Vsebina predmeta:
- Konstrukcija spola, spolna neenakost.
- Zgodovinska perspektiva prepoznavanja nasilja in zlorab.
- Refleksija nasilja in zlorab v javni sferi.
- Zgodovina otroštva: evropski prostor; Slovenija in študije primerov iz mednarodnega prostora;
- Nasilje in zloraba otrok v družini in v institucijah;
- Nasilje nad ženskami.
- Oblike nasilja in zlorab.
- Prepoznavanje nasilja in zlorabe otrok.
- Na otroka usmerjena perspektiva dela.
- Komunikacija z otrokom.
- Razvijanje delovnega odnosa z otrokom.
- Oblike pomoči odraslim žrtvam, ki so preživele nasilje.
- Potrebe otrok: varnost, navezanost, zaščita, ustvarjalnost, razvoj; -Družinska dinamika v primeru nasilja in zlorab otrok znotraj družine;
- Nasilje nad gibalno, senzorno in intelektualno oviranimi otroki; - Prepoznavanje zlorab in nasilja nad otroci;
- Otroci preživeli koncentraicjska taborišča, preganjanje in vojne,
- Osnove bio-psiho-socio dinamike travme;
- Posledice travm v otroštvu;
- Timsko delo, pristojnosti različnih služb, medinstitucionalno sodelovanje;
- Procesi okrevanja: vzpostavljanje stika z otrokom, neverbalna komunikacija, zaupna oseba; zaščita otroka,zaščita pred retravmatizacijo;
- Svetovalno terapevtski odnos, etičnost, samorefleksivnost;
- Pomoč pri okrevanju: oporne osebe, uporaba zgodb, igre z lutkami, rituali očiščenja;
- Transportiranje travm, transgeneracijske travme.
Temeljna literatura:
- Bear Z., (Ur.) (1998), Good practice in counselling people who have been abused. Good practice series 4. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Cooper, D. M., Ball, D. (1991), Social work and child abuse. Houndmills, Basingstoke, Hampshire, London: Macmillan.
- Miller, A. (2005), Upor telesa. Ljubljana: Tangram.
- Oates, R. K. (1996), The spectrum of child abuse: assesment, treatment and prevention. New York: Brunner/Mazel, Publishers.
- Zaviršek, Darja (1997), Diskurzi o nasilju in pomoči. Soc. delo, , let. 36, št. 5/6, str. 329-345.
- Zaviršek, Darja (1998), Razumevanje nasilja v socialnih znanostih : knjigi na pot. V: BASS, Ellen, DAVIS, Laura. Pogum za okrevanje : priročnik za ženske, ki so preživele spolno zlorabo v otroštvu, (Zbirka Ženske in duševno zdravje). Ljubljana: Liberalna akademija: Visoka šola za socialno delo,, str. 7-22.
- Zaviršek, Darja (2005), Vloga služb socialnega varstva pri obravnavi nasilja nad ženskami in otroki. (11. dnevi javnega prava, Portorož, Inštitut za javno upravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v ljubljani, 8.-10. junij) Javna uprava, letn. 41, št. 2/3, str. 553-570.
- Zaviršek, Darja (2003), Nevidno nasilje - normativnost in normalizacija nasilja nad ljudmi z gibalnimi, senzornimi in intelektualnimi ovirami = [Invisible violence: norm-activity and norm-alisation of violence against people with motor, sensorial and intellectual disabilities]. Rev. krim. kriminol., let. 54, št. 1, str.3-14.
- Walker M (1997). Učenje veščin za delo z ženskami in otroci, ki preživljajo nasilje. Socialno delo, 36: 415-425.
- Wilson, J. (2003), Child-Focused Practice. A Collaborative Systemic Approach. London: Karnac Books.
-
Zaviršek, Darja (2014), Nasilje nad ženskami z gibalnimi, senzornimin in intelektualnimi ovirami: patologizirana resničnost. V: Leskošek, Vesna, Antić, Milica, Selišnik, Irena, Filipčič, Katja, Urek; Mojca, Matko, Katja, Zaviršek, Darja, Sedmak, Mateja, Kralj, Ana; Proučevanje nasilja v Sloveniji. Aristej. Maribor.
-
Leskošek, Vesna, Antić, Milica, Selišnik, Irena, Filipčič, Katja, Urek; Mojca, Matko, Katja, Zaviršek, Darja, Sedmak, Mateja, Kralj, Ana; Proučevanje nasilja v Sloveniji. Aristej. Maribor.
-
Pogoji za vključitev v delo:
Za pristop k izpitu je pogoj opravljena raziskovalna naloga in pristnost na seminarju.
Metode ocenjevanja:
a) Pisni izpit in izdelava raziskovalne naloge
b) od 6-10 (pozitivno); 1-5 (negativno)