Socialno delo
Stopnja: 2
Letnik: 1
Študijski program: Socialno delo
Nosilci: Gabi Čačinovič Vogrinčič
P | S | V | KV | DOŠ | SD | ∑ | ECTS |
30 | 20 | 0 | 0 | 0 | 75 | 125 | 5 |
Cilji:
Cilj je, da študent/-ka poglobi znanje o vzpostavitvi delovnega odnosa in s tem o procesu soustvarjanja, ki zagotavlja etiko udeleženost družine pri delu na želenih izidih za kompleksne psihosocialne probleme družine in njenih družinskih članov. Študent/-ka se nauči s strokovno gotovostjo biti v vlogi spoštljivega in odgovornega zaveznika ekspertov iz izkušenj, članov družine. Vzpostaviti in varovati mora delo na dveh ravneh: tako, da soustvarjanje rešitev zajame tudi spremembe, ki jih družina potrebuje, da bi želen izid dosegla. Znanje o družini mora znati uporabit na način, da ga podeli z družinskimi člani v procesu podpore. Pomembno je, da študentk/-ka spozna, da je socialno delo z družino kompleksno delo, ki zajame tako proces raziskovanja rešitev kot odnose v družini in spremembe v procesu soustvarjanja rešitev. Prav ključna kompetenca je razumevanje dejstva, da se rešitve soustvarijo, ds so rezultat ustvarjalnega delovnega procesa. Študent razbere in v procesu podpore in pomoči razišče vire in soustvari povezanost družine s skupnostjo.
Predmetno specifične kompetence:
1. gotovost v procesu soustvarjanje izvirnih delovnih procesov pomoči , gotovost v vlogi spoštljivega in odgovornega zaveznika, ki zmore negotovost soustvarjanje;
2. kompetentnost za delo na obeh ravneh socialnega dela z družino, na ravni usmerjenosti k rešitvam in sodelovanja na ravni spremembe znotraj družine;
3. poznavanje in sposobnost dosledne uporabe jezika socialnega dela, na način, da ga zna podeliti z uporabniki, tako kot tudi druga znanja o družini;
4. sposobnost soustvarjanja izvirnih projektov podpore in pomoči v dialogu z uporabniki in drugimi udeleženci na področju socialnega dela z družino;
5. razumevanje delovanja institucij in izboljševanje institucionalnih praks na področju socialnega dela z družino;
6. znanje in razumevanje zgodovine razvoja strokovnih pojmov in praks na področju socialnega dela z družino;
7. kritično branje strokovnih govoric (diskurzivna ali epistemološka analiza) in njihovih učinkov na področju socialnega dela z družino;
8. poznavanje in sposobnost uporabe prispevka za socialno delo pomembnih drugih strok (psihološka in sociološka znanja o družini, znanja iz družinskih terapij);
9. znanje za postavljanje znanosti in stroke socialnega dela kot enakovrednega partnerja drugih znanosti in strok na način artikuliranja paradigme soustvarjanja;
10. sposobnost analize družbenega konteksta in spretnosti varovanja virov, podpore integrativnim procesom ter soustvarjanja sprememb v skupnosti v sodelovanju s skupnostjo;
11. znanje in sposobnost soustvarjanja pogovora v delovnem odnosu, v katerem se ustvarja izvirni delovni projekt pomoči v socialnem delu z družino;
12. zmožnost argumentiranega razpravljanja in soustvarjanja želenih razpletov na področju socialnega dela z družino;
13. sposobnost vzdrževanja in zagovarjanja strokovne avtonomije SD v dialogu z različnimi akterji, institucijami in javnostjo;
14. znanje in sposobnost zapisovanja procesov socialnega dela v jeziku socialnega dela;
15. sposobnost raziskovanja in refleksije osebne udeleženosti v soustvarjalnih procesih socialnega dela;
16. sposobnost udejanjati stališče in etiko udeleženosti v izvirnih projektih podpore in pomoči v socialnem delu z družino;
17. sposobnost strokovne refleksije lastne prakse na področju socialnega dela z družino
Vsebina predmeta:
Soustvarjanje pomoči z družinami v socialnem delu. Temeljni koncepti procesa: koncept soustvarjanja, koncept delovnega odnosa, koncept izvirnega delovnega projekta pomoči, delo z družino na dveh ravneh, jezik socialnega dela. Delo na drugi ravni: spremembe, ki jih družina potrebuje v procesih soustvarjanja želenih rešitev: pluralnost družinskih oblik, koncept soustvarjanja družine; poglavja iz psihologije družine; navezanost in vzorci interakcij med starši in otrokom; družina kot mala skupina; neizogibna konfliktnost družinske skupine. Razvidnost, osveščenost. Ravnanje s perspektive moči in krepitev odpornosti. Mobilizacija družine kot delovne skupine. Spoštovanje otroštva v družini in skupnosti. Star človek v družini in skupnosti. Družine s številnimi izzivi. Problemi duševnega zdravja. Odklonsko vedenje otroka v družini. Radikalne spremembe v družini: razveza, bolezen, smrt. Socialni problemi: brezposelnost, revščina, izključenost. Nasilje v družini. Izvirni delovni projekt v socialnem delu z družino v skupnosti. Raziskovanje virov, soustvarjanje podpore. Družina in institucije: centri za socialno delo, šole, zdravstvene ustanove, delovne organizacije, sodišča institucionalno varstvo: sodelovanje družine.
Temeljna literatura:
- Čačinovič Vogrinčič, G. (2008). Socialno delo z družino. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
- Čačinovič Vogrinčič, G. (1998). Psihologija družine: prispevek k razvidnosti družinske skupine. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.
- Čačinovič Vogrinčič, G. (2015) . Soustvarjanje pomoči v socialnem delu: koncepti in produkcija novih znanj v raziskovanju prakse. Socialno delo, 54 (3-4), 179 – 187.
- Kodele, T. , Mešl, N. (ur.) (2016). Družine s številnimi izzivi: soustvarjane pomoči v skupnosti. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
- Mešl, N. (2008). Razvijanje in uporaba znanja v socialnem delu z družino (Procesi soustvarjanja teoretskega znanja v praksi). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo Univerze v Ljubljani.
- Mešl, N. (2013), Od razumevanja pojava naučene nemoči k razvijanju odpornosti v socialnem delu. Socialno delo, 52, 6: 351-360.
- Bouwkamp, R., Bouwkamp, S. (2014). Blizu doma: Priročnik za delo z družinami. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Pedagoška fakulteta, Inštitut za družinsko terapijo.
- Constable, R., Lee, D. B. (2004). Social Work with Families, Content and Process. Chicago: Lyceum.
- Bula Wise, J. (2005). Empowerment Practice with Families in Distress. New York: Columbia University Press
- Walsh, F. (2006). Normal Family Processes: Growing Diversitiy and Complexitiy. New York: The Guilford Press.
Pogoji za vključitev v delo:
Vpis v tekoči letnik magistrskega programa Socialno delo.
Metode ocenjevanja:
Način: pisni izpit, ustni zagovor.
Ocenjevalna lestvica – skladno s Pravilnikom o preverjanju in ocenjevanju znanja.
1- 5 nezadostno, 6-10 pozitivno.
Delež v %:Pisni izpit 60%, ustni izpit 40%. Skupaj: 100%.