Soustvarjanje pomoči z družinami v skupnosti

Socialno delo


Stopnja: 2
Letnik: 1
Študijski program: Socialno delo

Nosilci: Tadeja Kodele
Sodelavci: Primož Rakovec

3020000751255


Cilji:


Cilj je, da študent/-ka poglobi znanje o vzpostavitvi delovnega odnosa in s tem o procesu soustvarjanja, ki zagotavlja etiko udeleženost družine pri delu na želenih izidih za kompleksne psihosocialne probleme družine in njenih družinskih članov. Študent/-ka se nauči s strokovno gotovostjo biti v vlogi spoštljivega in odgovornega zaveznika ekspertov iz izkušenj, članov družine. Vzpostaviti in varovati mora delo na dveh ravneh: tako, da soustvarjanje rešitev zajame tudi spremembe, ki jih družina potrebuje, da bi želen izid dosegla. Znanje o družini mora znati uporabit na način, da ga podeli z družinskimi člani v procesu podpore. Pomembno je, da študentk/-ka spozna, da je socialno delo z družino kompleksno delo, ki zajame tako proces raziskovanja rešitev kot odnose v družini in spremembe v procesu soustvarjanja rešitev. Prav ključna kompetenca je razumevanje dejstva, da se rešitve soustvarijo, ds so rezultat ustvarjalnega delovnega procesa. Študent razbere in v procesu podpore in pomoči razišče vire in soustvari povezanost družine s skupnostjo.

Predmetno specifične kompetence:

  • gotovost v procesu soustvarjanja izvirnih delovnih procesov pomoči , gotovost v vlogi spoštljivega in odgovornega zaveznika, ki zmore negotovost soustvarjanje;
  • kompetentnost za delo na obeh ravneh socialnega dela z družino, na ravni usmerjenosti k rešitvam in sodelovanja na ravni spremembe znotraj družine;
  • poznavanje in sposobnost dosledne uporabe jezika socialnega dela, na način, da ga zna podeliti z uporabniki, tako kot tudi druga znanja o družini;
  • sposobnost soustvarjanja izvirnih projektov podpore in pomoči v dialogu z uporabniki in drugimi udeleženci na področju socialnega dela z družino;
  • razumevanje delovanja institucij in izboljševanje institucionalnih praks na področju socialnega dela z družino;
  • znanje in razumevanje zgodovine razvoja strokovnih pojmov in praks na področju socialnega dela z družino;
  • kritično branje strokovnih govoric (diskurzivna ali epistemološka analiza) in njihovih učinkov na področju socialnega dela z družino;
  • poznavanje in sposobnost uporabe prispevka za socialno delo pomembnih drugih strok (psihološka in sociološka znanja o družini, znanja iz družinskih terapij);
  • znanje za postavljanje znanosti in stroke socialnega dela kot enakovrednega partnerja drugih znanosti in strok na način artikuliranja paradigme soustvarjanja;
  • sposobnost analize družbenega konteksta in spretnosti varovanja virov, podpore integrativnim procesom ter soustvarjanja sprememb v skupnosti v sodelovanju s skupnostjo;
  • znanje in sposobnost soustvarjanja pogovora v delovnem odnosu, v katerem se ustvarja izvirni delovni projekt pomoči v socialnem delu z družino;
  • zmožnost argumentiranega razpravljanja in soustvarjanja želenih razpletov na področju socialnega dela z družino;
  • sposobnost vzdrževanja in zagovarjanja strokovne avtonomije SD v dialogu z različnimi akterji, institucijami in javnostjo;
  • znanje in sposobnost zapisovanja procesov socialnega dela v jeziku socialnega dela;
  • sposobnost raziskovanja in refleksije osebne udeleženosti v soustvarjalnih procesih socialnega dela;
  • sposobnost udejanjati stališče in etiko udeleženosti v izvirnih projektih podpore in pomoči v socialnem delu z družino;
  • sposobnost strokovne refleksije lastne prakse na področju socialnega dela z družino

Vsebina predmeta:

Soustvarjanje pomoči z družinami v socialnem delu.
Temeljni koncepti procesa: koncept soustvarjanja, koncept delovnega odnosa, koncept izvirnega delovnega projekta pomoči, delo z družino na dveh ravneh, jezik socialnega dela.
Delo na drugi ravni: spremembe, ki jih družina potrebuje v procesih soustvarjanja želenih rešitev: pluralnost družinskih oblik, koncept soustvarjanja družine; znanja poglavja iz psihologije družine; navezanost in vzorci interakcij med starši in otrokom; družina kot mala skupina; neizogibna konfliktnost družinske skupine. Razvidnost, osveščenost.
Ravnanje s perspektive moči in krepitev odpornosti.
Mobilizacija družine kot delovne skupine.
Socialno delo z družino na domu, v skupnosti.
Spoštovanje otroštva in otrokov glas v družini in skupnosti.
Star človek v družini in skupnosti.
Družine s številnimi izzivi.
Problemi duševnega zdravja.
Odklonsko vedenje otroka v družini.
Radikalne spremembe v družini: razveza, bolezen, smrt.
ocialni problemi: brezposelnost, revščina, izključenost.
Nasilje v družini. Izvirni delovni projekt v socialnem delu z družino v skupnosti.
Delo z odporom v procesih pomoči.
Raziskovanje virov, soustvarjanje podpore.
Družina in institucije: centri za socialno delo, šole, zdravstvene ustanove, delovne organizacije, sodišča, institucionalno varstvo: sodelovanje družine.


Temeljna literatura:

Čačinovič Vogrinčič, G., Mešl, N. (2020). Socialno delo z družino: soustvarjanje želenih izidov in družinske razvidnosti. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.

Dozier, M., & Bernard, K. (2019). Coaching Parents of Vulnerable Infants. The Attachment and Biobehavioral Catch-up Approach. New York, London: The Guilford Press (str. 1-23).

Geldard, K., Geldard, D., & Yin Foo, R. (2018). Counselling Children. A Practical Introduction. 5th Edition. Los Angeles, London: SAGE (str. 111-136).

Kodele, T. , Mešl, N. (ur.) (2016). Družine s številnimi izzivi: soustvarjane pomoči v skupnosti. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo (str. 21-113).

Mešl, N. (2008). Razvijanje in uporaba znanja v socialnem delu z družino (Procesi soustvarjanja teoretskega znanja v praksi). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo Univerze v Ljubljani.

Bouwkamp, R., Bouwkamp, S. (2014). Blizu doma: Priročnik za delo z družinami. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Pedagoška fakulteta, Inštitut za družinsko terapijo (str. 225-295).

Bula Wise, J. (2005). Empowerment Practice with Families in Distress. New York: Columbia University Press

Trotter, C. (2023). Working with Involuntary Clients. A Guide to Practice. 4th Edition. London, New York: Routledge.

Wahab, S. (2005). Motivational Interviewing and Social work Practice. Journal of Social Work, 5(1), 45-60.

Taylor, B. J. (2011). Working with Aggression and Resistance in Social Work. Exeter: Learning Matters Ltd. 


Pogoji za vključitev v delo:

Vpis v tekoči letnik magistrskega programa Socialno delo.


Metode ocenjevanja:

Izpit 60,00 %
Projektna naloga v okviru seminarja 40,00 %
 


Delež v %:Izpit (60,00 %), Projektna naloga v okviru seminarja (40,00 %)