Travme in socialno delo


Stopnja: 1
Letnik: 4
Študijski program: Socialno delo

Nosilci: Nina Mešl
Sodelavci: Primož Rakovec, Mojca Šeme

3003000651255


Cilji:

Cilji:
Cilj je opremiti študente za prakso socialnega dela, utemeljenega na znanju o travmi. Študentje spoznajo značilnosti travmatičnih doživetij in raznolikost posledic teh doživetij. Seznanijo se z oblikami pomoči osebam, ki so utrpele travmo, podrobneje s prvo pomočjo s pogovorom in možnostmi pomoči različnim socialnim sistemom. Poudarek je tudi na pomenu odziva družbe na travmatizirane osebe in vlogo socialnega dela v prepoznavanju stigmatiziranja teh oseb in pomoči pri njihovi integraciji v družbo.

Predmetno specifične kompetence:

  • znanje in sposobnost vzpostavljanja prvega stika in delovnega odnosa na področju socialnega dela z ljudmi s travmatično izkušnjo;
  • sposobnost soustvarjanja izvirnih projektov podpore in pomoči v dialogu z uporabniki in drugimi udeleženci na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
  • razumevanje delovanja institucij in izboljševanje institucionalnih praks na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
  • znanje in razumevanje zgodovine razvoja strokovnih pojmov in praks na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
  • sposobnost v izvirnih delovnih projektih podpore in pomoči povezati izkušnje uporabnikov z doktrino stroke SD tako, da bo zanje uporabno;
  • znanja in spretnosti za uporabo strokovnih metod in postopkov na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
  • poznavanje in sposobnost uporabe prispevka za socialno delo pomembnih drugih strok (sociologija, psihologija, terapija);
  • sposobnost soustvarjanja pristopov in metod dela glede na individualne potrebe uporabnikov;
  • sposobnost soupravljanja s tveganjem na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
  • sposobnost sodelovanja v superviziji, interviziji in drugih oblikah podpore svoji lastni praksi socialnega dela znotraj svoje učne skupine oz. na terenu.
     

Vsebina predmeta:
  • Stresne in travmatične izkušnje.
  • Posledice travmatičnih izkušenj.
  • Travma kot diagnostična kategorija in travma kot izkušnja.
  • Potravmatska stresna motnja: dejavniki tveganja in varovalni dejavniki.
  • Navezanost in travma.
  • Zgodovina raziskovanja travm.
  • Socialno delo in pristop, utemeljen na razumevanju travme.
  • Psihološke, nevrofiziološke, socialne posledice travm.
  • Enkratne in ponavljajoče travmatične izkušnje.
  • Enostavne in kompleksne travmatične izkušnje.
  • Družbeni odzivi, stigmatiziranje in vključevanje oseb, ki so doživele travmo.
  • Okrevanje po travmatični izkušnji.
  • Načini podpore in pomoči ljudem s travmatično izkušnjo (različni pristopi).
  • Pomoč socialnim sistemom, v katerih živi oseba, s travmatično izkušnjo: krepitev odpornosti.

Področja:

  • travme pri naravnih in civilizacijskih nesrečah;
  • travme v družini;
  • ravme v širši družbi;
  • travma in izguba;
  • ravma in trajna telesna okvara.

Temeljna literatura:

Mešl, N. in Drobnič Radobuljac (2019). Otrok z izkušnjo travme v postopkih zaščite. V: Leskošek, V., Kodele, T. in Mešl, N. (ur.). Zaščita otrok pred nasiljem in zanemarjanjem v Sloveniji. Ljubljana Fakulteta za socialno delo, str. 202-235.

Mešl, N. & Rihter, L. (2023). Examining the association of the subjective experience of poverty, adverse and positive childhood experiences in the adult population of Slovenia, European Journal of Social Work, 26 (2), 230-244

Mešl, N., Drglin, Z. in Kuhar, M. (2021). Posledice travmatičnih izkušenj otrok: prepoznavanje in odzivanje v slovenskih vrtcih in šolah. Teorija in praksa : revija za družbena vprašanja, 58 (4) 947-970, doi: 10.51936/tip.58.3.947-970.

Levine, Peter. A. in Frederick, A., (2015). Kako prebuditi tigra: zdravljenje travm: prirojena sposobnost preobražanja izkušenj, pod katerimi klonimo. Ljubljana: V.B.Z.

Levine, A., P. & Kline, M. (2018). Skupaj premagujemo travme in stres; Kako pri otrocih krepimo samozavest in psihično odpornost. Ljubljana: Mladinska knjiga, Založba d.d.

Stritih, B. (2002). Pomoč osebam, ki so doživele travmo. V: Bohak, Možina (ur.), Kaj deluje v psihoterapiji. Rogla: Študijski dnevi SKZP, str. 108-122.

Lewis Herman, J. (2010). Trauma and Recovery. London: Pandora.

Knight (2015). Trauma-Informed Social Work Practice: Practice Considerations and Challenges. Clinical Social Work Journal 43, 25-37.

Steele, W. & Kuban, C. (2011). Advancing trauma-informed practices: Bringing trauma-informed, resilience-focused care to children, adolescents, families, schools and communities. Dostopno na: http://www.starrtraining.org/trauma-research

Van der Kolk B. (2023). Telo si vse zapomni: Možgani, um in telo pri zdravljenju travme. Ljubljana: V.B.Z.


Pogoji za vključitev v delo:

Pogoj za vključitev v delo je vpis v tekoči letnik študija na modul Psihosocialna podpora in pomoč.
 


Metode ocenjevanja:

Pisni izpit 60,00 %
Vaje in projektna naloga 40,00 %
 


Delež v %:Pisni izpit (60,00 %), Vaje in projektna naloga (40,00 %)