Stopnja: 1
Letnik: 4
Študijski program: Socialno delo
Nosilci: Nina Mešl
Sodelavci: Primož Rakovec, Mojca Šeme
P | S | V | KV | DOŠ | SD | ∑ | ECTS |
30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 65 | 125 | 5 |
Cilji:
Cilji:
Cilj je opremiti študente za prakso socialnega dela, utemeljenega na znanju o travmi. Študentje spoznajo značilnosti travmatičnih doživetij in raznolikost posledic teh doživetij. Seznanijo se z oblikami pomoči osebam, ki so utrpele travmo, podrobneje s prvo pomočjo s pogovorom in možnostmi pomoči različnim socialnim sistemom. Poudarek je tudi na pomenu odziva družbe na travmatizirane osebe in vlogo socialnega dela v prepoznavanju stigmatiziranja teh oseb in pomoči pri njihovi integraciji v družbo.
Predmetno specifične kompetence:
- znanje in sposobnost vzpostavljanja prvega stika in delovnega odnosa na področju socialnega dela z ljudmi s travmatično izkušnjo;
- sposobnost soustvarjanja izvirnih projektov podpore in pomoči v dialogu z uporabniki in drugimi udeleženci na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
- razumevanje delovanja institucij in izboljševanje institucionalnih praks na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
- znanje in razumevanje zgodovine razvoja strokovnih pojmov in praks na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
- sposobnost v izvirnih delovnih projektih podpore in pomoči povezati izkušnje uporabnikov z doktrino stroke SD tako, da bo zanje uporabno;
- znanja in spretnosti za uporabo strokovnih metod in postopkov na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
- poznavanje in sposobnost uporabe prispevka za socialno delo pomembnih drugih strok (sociologija, psihologija, terapija);
- sposobnost soustvarjanja pristopov in metod dela glede na individualne potrebe uporabnikov;
- sposobnost soupravljanja s tveganjem na področju socialnega dela z ljudmi s travmatsko izkušnjo;
- sposobnost sodelovanja v superviziji, interviziji in drugih oblikah podpore svoji lastni praksi socialnega dela znotraj svoje učne skupine oz. na terenu.
Vsebina predmeta:
- Stresne in travmatične izkušnje.
- Posledice travmatičnih izkušenj.
- Travma kot diagnostična kategorija in travma kot izkušnja.
- Potravmatska stresna motnja: dejavniki tveganja in varovalni dejavniki.
- Navezanost in travma.
- Zgodovina raziskovanja travm.
- Socialno delo in pristop, utemeljen na razumevanju travme.
- Psihološke, nevrofiziološke, socialne posledice travm.
- Enkratne in ponavljajoče travmatične izkušnje.
- Enostavne in kompleksne travmatične izkušnje.
- Družbeni odzivi, stigmatiziranje in vključevanje oseb, ki so doživele travmo.
- Okrevanje po travmatični izkušnji.
- Načini podpore in pomoči ljudem s travmatično izkušnjo (različni pristopi).
- Pomoč socialnim sistemom, v katerih živi oseba, s travmatično izkušnjo: krepitev odpornosti.
Področja:
- travme pri naravnih in civilizacijskih nesrečah;
- travme v družini;
- ravme v širši družbi;
- travma in izguba;
- ravma in trajna telesna okvara.
Temeljna literatura:
Mešl, N. in Drobnič Radobuljac (2019). Otrok z izkušnjo travme v postopkih zaščite. V: Leskošek, V., Kodele, T. in Mešl, N. (ur.). Zaščita otrok pred nasiljem in zanemarjanjem v Sloveniji. Ljubljana Fakulteta za socialno delo, str. 202-235.
Mešl, N. & Rihter, L. (2023). Examining the association of the subjective experience of poverty, adverse and positive childhood experiences in the adult population of Slovenia, European Journal of Social Work, 26 (2), 230-244
Mešl, N., Drglin, Z. in Kuhar, M. (2021). Posledice travmatičnih izkušenj otrok: prepoznavanje in odzivanje v slovenskih vrtcih in šolah. Teorija in praksa : revija za družbena vprašanja, 58 (4) 947-970, doi: 10.51936/tip.58.3.947-970.
Levine, Peter. A. in Frederick, A., (2015). Kako prebuditi tigra: zdravljenje travm: prirojena sposobnost preobražanja izkušenj, pod katerimi klonimo. Ljubljana: V.B.Z.
Levine, A., P. & Kline, M. (2018). Skupaj premagujemo travme in stres; Kako pri otrocih krepimo samozavest in psihično odpornost. Ljubljana: Mladinska knjiga, Založba d.d.
Stritih, B. (2002). Pomoč osebam, ki so doživele travmo. V: Bohak, Možina (ur.), Kaj deluje v psihoterapiji. Rogla: Študijski dnevi SKZP, str. 108-122.
Lewis Herman, J. (2010). Trauma and Recovery. London: Pandora.
Knight (2015). Trauma-Informed Social Work Practice: Practice Considerations and Challenges. Clinical Social Work Journal 43, 25-37.
Steele, W. & Kuban, C. (2011). Advancing trauma-informed practices: Bringing trauma-informed, resilience-focused care to children, adolescents, families, schools and communities. Dostopno na: http://www.starrtraining.org/trauma-research
Van der Kolk B. (2023). Telo si vse zapomni: Možgani, um in telo pri zdravljenju travme. Ljubljana: V.B.Z.
Pogoji za vključitev v delo:
Pogoj za vključitev v delo je vpis v tekoči letnik študija na modul Psihosocialna podpora in pomoč.
Metode ocenjevanja:
Pisni izpit 60,00 %
Vaje in projektna naloga 40,00 %
Delež v %:Pisni izpit (60,00 %), Vaje in projektna naloga (40,00 %)